Nou Model d'FP a Catalunya: Innovacions i Oportunitats 2024-2025

Nou Model d'FP a Catalunya: Innovacions i Oportunitats 2024-2025

31/08/2024

Context i Motivació

1) Antecedents de la Llei

Llei 3/2023 d'Ocupació

Estableix el marc legal per a les polítiques docupació, assegurant un enfocament integral i coordinat per millorar locupabilitat i adaptar la formació a les necessitats del mercat laboral

RD 38/2024

Desenvolupa la Cartera Comuna de Serveis del Sistema Nacional d'Ocupació (SNE), proporcionant un conjunt de serveis garantits a tot el territori nacional per donar suport a les persones demandants d'ocupació ia les empreses.

Pla Anual per al Foment de l'Ocupació Digne 2024

Detalla les accions i compromisos per fomentar una ocupació digna, destacant la importància de la col·laboració publicoprivada i la formació contínua per millorar la qualificació del capital humà.


2) Objectius del Nou Model d'FP

Adaptar la formació a les necessitats del mercat laboral

El nou model de FP està dissenyat per ser més flexible i respondre de manera àgil a les demandes canviants del mercat laboral, assegurant que els estudiants adquireixin les competències més rellevants i actualitzades

Fomentar l'ocupabilitat i la qualificació continua

Es posa un fort èmfasi a millorar l'empleabilitat dels estudiants a través d'una formació pràctica en entorns reals, ia promoure la qualificació contínua perquè els treballadors puguin actualitzar les seves habilitats. ** al llarg de la seva vida professional

Promoure la col·laboració publicoprivada i la internacionalització de l'FP

La nova llei impulsa una estreta col·laboració entre centres educatius i empreses per assegurar una formació més pràctica i rellevant. A més, es fomenta la internacionalització, oferint als estudiants oportunitats de mobilitat i aprenentatge en un context global




Estructura i Nivells de la Nova FP

1) Nivells de Formació

El nou model de Formació Professional a Catalunya està estructurat en diferents nivells, cadascun adaptat a diferents etapes i necessitats formatives. Els nivells són els següents:

  • Grau A

Acreditació parcial de competència. Aquest nivell permet als estudiants obtenir una acreditació específica per competències parcials adquirides, facilitant la acumulació de crèdits i la mobilitat educativa.

  • Grau B

Certificat de competència. Reconeix oficialment les competències adquirides en un àmbit professional concret.

  • Grau C

Certificat professional. Aquest nivell ofereix una formació més completa i estructurada, certificant les competències professionals necessàries per exercir una ocupació específica.

  • Grau D

Cicles formatius de grau mitjà i superior. Inclou tant la formació tècnica bàsica com avançada, proporcionant títols de Tècnic/a i Tècnic/a Superior.

  • Grau E

Cursos despecialització. Destinats a l'actualització i ampliació de competències professionals, aquests cursos permeten especialitzar-se en àrees concretes del sector productiu.


2) Modularització i Flexibilitat

La nova FP es caracteritza per una estructura modular, cosa que aporta una major flexibilitat i adaptabilitat al sistema formatiu:

Estructura modular amb part troncal i optativa

Els programes de formació estan dividits en mòduls, incloent-hi una part troncal obligatòria que garanteix les competències bàsiques i una part optativa que permet als estudiants personalitzar la seva formació segons els seus interessos i necessitats.

Itineraris personalitzats i formació al llarg de la vida

Aquest model facilita la creació d'itineraris formatius personalitzats, permetent als estudiants combinar i acumular diferents mòduls al llarg del temps. Això no només promou l'aprenentatge continu** sinó que també facilita l'actualització de competències a mesura que evolucionen les demandes del mercat laboral.




Innovacions Clau

1) Noves Matèries Obligatòries

Una de les innovacions més destacades del nou model de formació professional a Catalunya és la introducció de noves matèries obligatòries que són essencials per adaptar la formació a les demandes actuals del mercat laboral. Aquestes matèries inclouen:

Anglès Professional

Aquesta assignatura té com a objectiu millorar les competències lingüístiques dels estudiants en un context professional, facilitant la seva integració en un mercatlaboral cada vegada més globalitzat.

Sostenibilitat Aplicada al Sistema Productiu

En aquesta matèria, els estudiants aprendran sobre pràctiques sostenibles i la seva aplicació en diversos sectors productius, promovent una formació que respecte el medi ambient i contribueixi al desenvolupament sostenible.

Digitalització Aplicada als Sectors Productius

Aquesta assignatura se centra en les competències digitals necessàries per treballar en un entorn laboral modern, abastant des del maneig de eines digitals fins a la comprensió dels processos de digitalització en diferents indústries.

Itinerari Personal per a l'Ocupabilitat I i II

Aquests mòduls substitueixen els anteriors de Formació i Orientació Laboral (FOL) i Empresa i Iniciativa Emprenedora (EIE). Estan dissenyats per orientar els estudiants a la seva trajectòria professional, proporcionant eines i coneixements per millorar la seva empleabilitat i adaptar-se a les canviants condicions del mercat laboral




Innovacions Clau

1) Formació en Empresa i Dual

Una característica central del nou model de Formació Professional a Catalunya és la integració de la formació en empresa dins el currículum i el foment de la formació dual. Aquestes innovacions asseguren que els estudiants adquireixin experiència pràctica i rellevant mentre estudien.


  • Integració de la formació en empresa dins del currículum

El nou model elimina el mòdul de pràctiques tradicional i l'integra directament al currículum formatiu. Això significa que els estudiants passaran una part significativa del seu temps formatiu en entorns laborals reals, facilitant una transició més suau i efectiva cap al mercat laboral.


  • Formació dual general i intensiva amb un alt percentatge d'hores pràctiques:

Es distingeix entre dues modalitats de formació dual:


  • a) Formació Dual General

Inclou entre el 25% i el 35% del total del currículum en formació pràctica en empreses, i inclou entre el 10% i el 20% dels resultats d'aprenentatge.


  • b) Formació Dual Intensiva

Comprèn entre el 35% i el 50% del total del currículum, i en alguns casos pot superar aquest percentatge. Aquesta modalitat inclou almenys el 30% dels resultats d'aprenentatge obtinguts a l'empresa, combinant l'estada a l'empresa amb el projecte intermodular.

Aquestes innovacions no només milloren la empleabilitat dels estudiants en proporcionar-los experiència pràctica i connexions directes amb possibles ocupadors, sinó que també beneficien les empreses en facilitar-los l'accés a una força laboral millor preparada i adaptada a les vostres necessitats específiques.




Col·laboració Público-Privada

1) Participació de les Empreses

La nova llei de formació professional a Catalunya destaca la importància de la col·laboració entre el sector públic i privat per millorar la formació i l'ocupabilitat dels estudiants. La participació activa de les empreses és fonamental en aquest model:


  • Les empreses participen activament en la formació

Les empreses assumeixen un rol clau en la formació dels estudiants, proporcionant entorns laborals reals on els alumnes poden aplicar els seus coneixements i adquirir noves competències.


  • Col·laboració entre centres educatius i empreses per a la inserció laboral

Aquesta col·laboració no només es limita a oferir pràctiques, sinó que també implica una cooperació contínua per a dissenyar i ajustar els programes formatius segons les necessitats del mercat laboral, facilitant així una inserció laboral més efectiva .


  • Formació al lloc de treball i programes de formació continuada

Les empreses no només participen en la formació inicial, sinó que també col·laboren en programes de formació contínua, assegurant que els empleats puguin actualitzar i millorar les seves habilitats al llarg de la seva carrera professional.


2) Acords i Finançament

Per garantir una col·laboració efectiva i sostinguda entre els sectors públic i privat, la nova llei estableix diversos mecanismes d'acords i finançament:


  • Acords marc de col·laboració de fins a quatre anys

L'Agència Espanyola d'Ocupació i els Serveis Públics d'Ocupació de les comunitats autònomes poden subscriure acords marc amb entitats privades, ja sigui de manera individual o mancomunada, amb una vigència màxima de quatre anys. Aquests acords faciliten la gestió conjunta de polítiques actives d'ocupació i asseguren la continuïtat i estabilitat de les col·laboracions.


  • Subvencions i contractes-programa per gestionar polítiques actives d'ocupació*

A més dels acords marc, la llei permet la concessió de subvencions i la subscripció de contractes-programa com a mecanismes per finançar i gestionar les polítiques actives d'ocupació. Això inclou la possibilitat d'utilitzar diferents formes jurídiques ajustades a dret per implementar aquestes polítiques, assegurant una flexibilitat i adaptabilitat òptimes.




Implementació i Avaluació

1) Calendari d'Implementació

El desplegament de la nova estructura curricular de la Formació Professional a Catalunya es farà de manera progressiva a partir del curs 2024-2025. Aquest calendari detallat assegura una transició ordenada i efectiva cap al nou model de FP, permetent als centres educatius, docents i estudiants adaptar-se a les noves exigències i oportunitats.

Començament de la implementació del nou model, incloent la adopció de la nova estructura modular** i la introducció de les noves matèries obligatòries. Els centres educatius començaran a oferir els diferents graus de formació (A, B, C, D i E), i s'iniciarà la integració de la formació en empresa dins del currículum.


  • Formació i Capacitació

Durant aquest període, es durà a terme la capacitació dels docents i la preparació dels centres educatius per adaptar-se a les noves normatives i estructures.


  • Avaluació Contínua

S'implementaran mecanismes d'avaluació continuada per monitoritzar el progrés i l'efectivitat del nou model de FP, realitzant ajustaments necessaris sobre la marxa per assegurar-ne l'èxit i la rellevància.


2) Avaluació i Acreditació

El nou model de Formació Professional a Catalunya introdueix un enfocament integral per a l'avaluació i l'acreditació dels estudiants, assegurant que les competències adquirides siguin rellevants i d'alta qualitat. Els components principals d'aquest sistema són:


  • Avaluació basada en resultats d'aprenentatge (RA)

L'avaluació dels estudiants se centrarà en els Resultats d'Aprenentatge definits per a cada mòdul professional. Aquests RA són criteris específics que els estudiants han de complir per demostrar que han adquirit les competències necessàries. Aquest enfocament permet una avaluació més precisa i objectiva del rendiment i les habilitats dels estudiants.

Cada RA contribueix de manera diferent a la qualificació final del mòdul professional, permetent una avaluació detallada de les diferents competències adquirides. La superació de tots els RA és essencial per completar amb èxit un mòdul i obtenir la corresponent acreditació


  • Contribució de la formació en empresa a la qualificació final

La formació pràctica en empresa té un pes significatiu en la qualificació final dels estudiants. Aquesta formació es integra a cada mòdul professional, i la seva contribució a la qualificació pot representar fins al 10% del total del mòdul.

L'avaluació de la formació en empresa es realitza mitjançant activitats formatives específiques que els estudiants han de completar durant la seva estada a l'empresa. Aquestes activitats estan dissenyades per desenvolupar i avaluar les competències professionals en un entorn laboral real, assegurant que els estudiants no només adquireixin coneixements teòrics, sinó que també puguin aplicar-los efectivament a la pràctica.



Reptes i Oportunitats

1) Desafiaments de la Nova Llei

La implementació de la nova Llei de Formació Professional a Catalunya comporta una sèrie de desafiaments que han de ser abordats per assegurar-ne l'èxit i l'efectivitat


  • Adaptació de centres i docents als nous requisits

Els centres educatius i el personal docent s'han d'actualitzar i adaptar als nous programes i metodologies d'ensenyament. Això inclou la formació contínua dels professors i la reestructuració dels centres per acomodar la nova estructura modular i la formació en empresa.


  • Coordinació entre les diferents entitats col·laboradores

La llei promou una estreta col·laboració entre centres educatius, empreses i altres entitats. Establir i mantenir una comunicació i coordinació efectiva entre totes aquestes parts és crucial per assegurar una implementació fluida i eficaç dels programes formatius.


2) Beneficis Esperats

Tot i els desafiaments, la nova llei de FP també presenta nombroses oportunitats i beneficis significatius.


  • Millora de l'ocupabilitat i la qualificació dels estudiants

En integrar la formació en empresa i fomentar la formació dual, els estudiants adquireixen experiència pràctica i habilitats rellevants que milloren significativament la seva empleabilitat.


  • Major connexió entre formació i necessitats del mercat laboral

La col·laboració estreta amb les empreses assegura que els programes de formació estiguin alineats amb les demandes actuals del mercat laboral, facilitant una transició més suau dels estudiants al món laboral.


  • Foment de la innovació i la internacionalització a la FP

La nova llei impulsa la innovació en els mètodes d'ensenyament i aprenentatge, i promou la internacionalització, oferint als estudiants oportunitats per estudiar i treballar en un context global, la qual cosa amplia les seves perspectives i oportunitats professionals.


Conclusió

La nova Llei de Formació Professional a Catalunya té el potencial de transformar profundament el sistema educatiu i el mercat laboral de la regió. En adaptar la formació a les necessitats del mercat laboral, fomentar la col·laboració publicoprivada i promoure la formació contínua i la internacionalització, aquesta llei busca no només millorar l'ocupabilitat dels estudiants, sinó també impulsar la competitivitat i la innovació al mercat laboral català. Tot i els desafiaments, els beneficis esperats d'aquesta reforma són significatius i prometen un futur més dinàmic i adaptatiu per a la formació professional a Catalunya.